O Projekcie

Mięso kurczaka w diecie dziecka

Najważniejszym celem kampanii promocyjnej „Mięso kurczaka w diecie dziecka” jest podniesienie poziomu wiedzy o mięsie drobiowym pochodzącym od polskich hodowców, producentów i przetwórców. Aby osiągnąć zamierzony efekt, niezbędne jest pogłębienie wiedzy konsumentów na temat korzyści wynikających z włączenia do codziennej diety dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym polskiego mięsa drobiowego. W związku z tym, nasze działania planujemy nakierować na rzetelny przekaz wiedzy i informacji o zaletach promowanych produktów, w tym:

• walorach dietetycznych mięsa kurczaka - w dobie, gdy badania wskazują, że z nadwagą lub otyłością zmaga się średnio co piąte dziecko w Polsce, włączenie do stałej diety mięsa z kurczaka, które jest niskokaloryczne i posiada bardzo małą zawartość tłuszczu, jest jak najbardziej uzasadnione,

• właściwościach prozdrowotnych drobiu – wysoka zawartość pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka – dostarczanie go w dużych ilościach jest szczególnie wskazane dla młodych, dojrzewających organizmów, bogactwo witamin (A, B, E, PP) oraz składników mineralnych tj. fosfor, cynk, magnez i potas,

• łatwości w przyrządzaniu potraw na bazie mięsa drobiowego – kurczak jest łatwo dostępny w każdym sklepie, a jego mięso daje bardzo wiele kulinarnych możliwości. Dzięki temu może on być wspaniałą bazą do wspólnego, rodzinnego gotowania i do zaangażowania najmłodszych w przygotowanie posiłków. Badania naukowe dowodzą, że dzieci, które często jadają posiłki razem z rodziną, w przyszłości chętniej sięgają po zdrowe produkty oraz znacznie rzadziej korzystają z fast foodów. Poza tym kurczak wspaniale łączy się z warzywami i owocami, których nie może zabraknąć w codziennej diecie każdego człowieka, a szczególnie tego najmłodszego.

Mięso drobiowe jest jednym z najchętniej wybieranych rodzajów mięs przez Polaków. Jego popularność z roku na rok rośnie. Dzieje się tak głównie za sprawą jego walorów odżywczych i smakowych, łatwej dostępności oraz konkurencyjnej ceny. Niestety w świadomości wielu jeszcze konsumentów nadal funkcjonują obiegowe opinie o powszechnym stosowaniu u drobiu antybiotyków oraz stymulatorów wzrostu. Pojawiają się głosy, że spożywanie tego mięsa jest niezdrowe, może wywoływać alergie, a nawet wpływać na gospodarkę hormonalną organizmu, zwłaszcza u młodszych dzieci. Wiele osób usuwa drób ze swojej diety, argumentując swoją decyzję zasłyszanymi u niesprawdzonych źródeł pogłoskami. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Poniżej konfrontujemy najbardziej powszechne mity z rzeczywistością:

MIT drób naszpikowany jest antybiotykami.
FAKT polskie mięso drobiowe jest bezpieczne dla konsumentów – w Polsce obowiązuje zakaz dodawania do pasz antybiotyków, jako stymulatorów wzrostu, a także „antybiotykowej” profilaktyki.
MIT kurczaki faszerowane są hormonami wzrostu.
FAKT obecnie hodowany drób to wyselekcjonowane odmiany, które cechuje szybki przyrost masy mięśniowej. Stosownie hormonów w tym przypadku, po pierwsze jest nieopłacalne, a po drugie wiąże się ze złamaniem prawa i wysokimi sankcjami.
MIT każdy kurczak smakuje tak samo.
FAKT choć tuszki kurcząt wyglądają bardzo podobnie, to nie oznacza to, że każdy „okaz” smakuje tak samo. Na smak mięsa ma wpływ m.in.: miejsce i długość hodowli, rodzaj pasz, którymi karmione są kurczaki, a także odmiana ptactwa.
Kolejnym, bardzo istotnym celem kampanii jest wzmocnienie wizerunku polskiej branży drobiarskiej. Chcemy, aby dzięki naszym działaniom, konsumenci dowiedzieli się, że polscy hodowcy to światowa czołówka produkcji mięsa drobiowego i największy producent drobiu w Unii Europejskiej. Zamierzamy informować konsumentów, że polskie mięso drobiowe jest poddawane licznym kontrolom oraz, że każdy etap jego produkcji jest ściśle monitorowany i sprawdzany przez urzędy państwowe, z czego wynika jego wysoka jakość, doceniana na całym świecie.

Wielu rodziców i opiekunów bardzo starannie podchodzi do tematu żywienia dzieci, zwłaszcza tych młodszych. Odpowiednia dieta jest istotna dla prawidłowego rozwoju organizmu dziecka, a prawidłowo ukształtowane nawyki żywieniowe procentują przez całe życie. Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym, obejmującym okres od 3 do 7 lat ma ogromne znaczenie i stanowi czas wszechstronnego rozwoju wielu umiejętności. W tym okresie dziecko intensywnie rozwija się i rośnie. Kształtują się procesy myślenia, poszerzania słownictwa, a także rozwój koordynacji mięśniowo-ruchowej. Dzieci w wieku przedszkolnym są wyjątkowo aktywne fizycznie i ruchowo, co pochłania duże zasoby energetyczne. Wynika z tego, że ważnym celem w żywieniu dzieci w okresie przedszkolnym jest m.in. dostarczenie niezbędnej ilości energii, witamin i składników mineralnych w ilościach i proporcjach zapewniających właściwy wzrost i rozwój młodego organizmu.

Poprzez działania wpisane w projekt „Mięso kurczaka w diecie dziecka” chcemy dotrzeć do rodziców, opiekunów i osób przygotowujących posiłki dla dzieci i przekazać im wiedzę o zaletach spożywania polskiego mięsa drobiowego. Rodzice oraz osoby odpowiedzialne za menu w placówkach przedszkolnych przywiązują ogromną uwagę do zdrowego odżywania w związku z czym chcemy rozwiać wątpliwości związane ze spożywaniem drobiu.