Dieta Przedszkolaka

Mięso kurczaka w diecie dziecka

Wiek przedszkolny wiąże się z okresem intensywnego rozwoju i wzrostu. Pomiędzy 4 a 7 rokiem życia wysokość ciała zwiększa się średnio o 20 cm, a masa o ok. 10 kg. Obok tego następuje intensywny rozwój pycho-ruchowy, co wiąże się z określonymi potrzebami żywieniowymi. Dieta dziecka powinna zawierać pokarmy, które w pełni zaspokoją potrzeby żywieniowe niezbędne do prawidłowego rozwoju. Aby sprostać temu zadaniu w diecie przedszkolaka powinny znajdować się owoce i warzywa, pełnoziarniste zboża, produkty mleczne oraz ryby i chude mięso.

Mięso drobiowe zawiera sporo żelaza, a także cenne minerały i witaminy – w tym witaminę B12, której nie ma w roślinach. Obecna w nim witamina PP odpowiada za prawidłową pracę układu trawiennego malucha i jednocześnie pozwala spożytkować energię dostarczaną z innymi produktami. Warto zaznaczyć, że w mięsie drobiowym znajduje się też sporo cynku, magnezu oraz innych witamin z grupy B, wspomagających odporność oraz pracę układu nerwowego, a także krwionośnego. Potrawy zawierające mięso drobiowe znakomicie zaspokajają potrzeby żywieniowe niemowląt – są lekkostrawne i nie powodują bólu brzuszka – ale też dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dlatego eksperci rekomendują podawanie dzieciom chudego mięsa drobiowego 2-3 razy w tygodniu.

Odpowiedzialność za prawidłową dietę dziecka spoczywa nie tylko na rodzicach, ale także na opiekunach dzieci w czasie ich przebywania poza domem. Prawidłowe nawyki żywieniowe dziecka kształtują się nie tylko przy rodzinnym stole, ale także przy przedszkolnym stoliku. Zadaniem dorosłych jest przede wszystkim:

- kontrolowanie jakości i wielkości porcji,
- zapewnienie odpowiednich warunków socjalnych – regularne spożywanie wspólnych posiłków, zwracanie uwagi na właściwe zachowanie w czasie posiłków,
- przekazywać wiedzę np. podczas zakupów lub wspólnego przygotowywania posiłków na temat zdrowego stylu odżywiania się,
- zachęcać do wspólnej, codziennej aktywności fizycznej,
- zachęcać do spróbowania różnych produktów,
- ograniczać „podjadanie” między posiłkami.

Wszystkie te zalecenia wydaja się być skierowane do rodziców, ale z powodzeniem mogą też być przestrzegane i stosowane w placówkach przedszkolnych. Budowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w dzieciństwie ma wpływ na przyjęte nawyki żywieniowe oraz utrwalanie ich w kolejnych etapach życia.

Mięso drobiowe ze względu na swoje wartości odżywcze powinno znaleźć się w codziennej diecie dzieci. Wiedzą o tym zarówno eksperci, jak i świadomi rodzice oraz opiekunowie. Prawidłowa dieta, obok aktywności fizycznej jest najważniejszym elementem zdrowego stylu życia. Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży (4-18 lat) w obrazkowy sposób opisuje różne grupy produktów spożywczych, niezbędne w codziennej diecie, przedstawione w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy. Jak wiadomo o dietę najmłodszych dbają rodzice i opiekunowie i to od nich zależy, jakie zasady żywieniowe wpoją swoim dzieciom i podopiecznym.

Drób to mięso odżywcze i lekkostrawne, które świetnie nadaje się na lekki posiłek dla każdego. Dostarcza ono organizmowi cennego białka z kompletem niezbędnych aminokwasów. Ponadto jest źródłem niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i składników mineralnych. Wśród nich znajdują się ważne przeciwutleniacze – witaminy A, E i C – a także odpowiadające za metabolizm komórkowy i poprawiające przemianę materii witaminy z grupy B, w tym witamina B12 (której nie dostarczymy z białkiem roślinnym) oraz witamina PP, odpowiadająca m.in. za prawidłowy poziom glukozy we krwi.

W mięsie drobiowym zawarte jest także łatwo przyswajalne żelazo oraz cynk, który pozytywnie wpływa na cerę, skórę i paznokcie, a także zwiększa odporność organizmu. Spożywając mięso drobiowe dostarczamy naszemu organizmowi również ważnych składników mineralnych takich, jak magnez czy potas.

Warto wiedzieć, że wbrew wielu krzywdzącym opiniom, drób produkowany w Polsce jest w pełni bezpieczny. Mimo że Polska jest największym producentem drobiu w Unii Europejskiej, a polskie kurczaki są cenione na całym świecie ze względu na dobrą jakość i przystępną cenę, wielu z nas uwierzyło w niestworzone historie dotyczące szkodliwości mięsa drobiowego. Wbrew tym krzywdzącym opiniom polski drób nie zawiera w sobie hormonów, antybiotyków, nie wpływa też na przedwczesne dojrzewanie dzieci i młodzieży.

Kupując mięso drobiowe warto wybierać sprawdzony drób, zwłaszcza pakowany, co daje pewność, że cały proces jego produkcji – począwszy od fermy, a skończywszy na produkcie w opakowaniu na sklepowej półce – przebiegał pod ścisłą kontrolą. Potwierdzeniem jest m.in. etykieta na opakowaniu, która dostarcza wielu cennych informacji. Ponadto niektóre produkty drobiowe opatrzone są dodatkowymi certyfikatami jakości, które gwarantują wysoką jakość produktu.

Rodzice i opiekunowie, którzy włączają drób do diety dzieci, powinni zwracać dużą uwagę na jego jakość. Niestety, „wiejskie” kurczaki kupowane na bazarach najczęściej nie podlegają kontroli weterynaryjnej i tym samym nie posiadają certyfikatów jakości. Nie mamy wówczas pewności w jakich warunkach dorastał kurczak, czym był karmiony i skąd dokładnie pochodzi. Warto się tym zainteresować i wybierać produkty od sprawdzonych, wiarygodnych producentów.

Oswajanie dzieci od najmłodszych lat z kulinariami konsumpcji mięsa drobiowego ma je uczyć przygotowania potraw z tego rodzaju mięsa . Rodzice, opiekunowie i dzieci mają okazję przekonać się o walorach odżywczych i smakowych mięsa drobiowego i czym różni się od innych pokarmów.